Weganizm może być zdrowy

Weganizm może być zdrowy

W powszechnej świadomości utarł się mocno stereotyp, mówiący o tym, że organizm nie będzie właściwie funkcjonował, jeśli pozbawimy go składników odżywczych dostarczanych mu poprzez spożywanie mięsa. Mięso dostarcza nam białka, ale jego źródła możemy znaleźć również w diecie pozbawionej wieprzowiny, drobiu i innych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Odpowiednio zbilansowane białko roślinne

białko roślinne z pestekBiałka składają się z szeregu aminokwasów, a część z nich nasz organizm jest w stanie sam zsyntetyzować. Część zaś musimy dostarczyć mu wraz z pożywieniem. Aminokwasy występują w różnych produktach, w różnej kombinacji i ilości. Różnorodna dieta wegetariańska zapewnia aminokwasy z różnych produktów, które uzupełniają się wzajemnie. W ten sposób wegetarianie dostarczają swojemu organizmowi „pełnowartościowego” białka, którego pozbawiają się, nie spożywając mięsa, które jest jego bezpośrednim nośnikiem. Dodatkowo, białko pozyskiwane komplementarnie, z różnych produktów, pozbawione jest niebezpiecznych tłuszczów i związków chemicznych. Różne źródła białka roślinnego, niosą za sobą również różne, dodatkowe składniki odżywcze, takie jak błonnik, witaminy, związki fitochemiczne i zdrowe tłuszcze. Świetnym źródłem wysokowartościowego białka roślinnego są produkty sojowe, zboża, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona. Oznacza to, że bez problemu pozyskamy białko roślinne z pestek, a przynajmniej część białka, którego nasz organizm potrzebuje. Jeśli dodamy do naszego codziennego jadłospisu, np. tofu, ryż i fasolkę, uzyskamy więcej, niż udałoby nam się dostarczyć naszemu organizmowi spożywaniem mięsa.

Zrównoważona dieta wegańska, może wyjść nam bardziej na korzyść niż dieta, do której jesteśmy przyzwyczajeni naszą codziennością. Jeśli chcemy zmienić nasze żywieniowe nawyki, nie dajmy sobie wmówić, że nie będzie to korzystne dla naszego zdrowia, tylko porozmawiajmy z dietetykiem.

Zamknij Menu